Terug naar overzicht

Cargoguide: marktleider wereldwijd vanuit Merwede!

Ondernemers Merwede

vrijdag 25 september 2015

‘We collect, manage and publish freight rates’ Zo simpel als dat klinkt, zo complex is het! Desondanks werd het sinds begin 2015 in Vechtclub XL gevestigde Cargoguide er wereldwijd mee bekend en mag het bedrijf zich inmiddels marktleider vrachttarieven noemen. Vanuit het HQ in Merwede is Cargoguide actief in ruim 80 landen en wordt de formule constant bijgeschaafd en verbeterd. Drie broers blijken initiatiefnemer, we spreken één van hen, Douwe Cobelens.

Wereldleider? Ja echt!
Het was gebiedsmanager Wim Beelen van de gemeente Utrecht die ons attendeerde op Cargoguide, sinds enige tijd huurder in Vechtclub XL. Recent had hij zelf kennis gemaakt met het bedrijf en was onder de indruk geraakt van de potentie. En dat vanuit Merwede! Snel een afspraak gemaakt dus met co-founder Douwe Cobelens, die ons graag en enthousiast uitleg geeft over wat Cargoguide is en doet. Eerste vraag: zijn jullie echt wereldleider in wat jullie doen? Cobelens: ‘Jazeker, hoewel we daar eigenlijk nooit heel nadrukkelijk over communiceren. De afgelopen 12 jaar hebben we ons toegelegd op het creëren van een online service voor vrachttarieven voor vervoer per vliegtuig en inmiddels ook via water. Freight rates en dan real-time, daar zijn we redelijk uniek in en dat heeft mede ons succes tot nu toe gemaakt!’

Hoe begin je zoiets?
Initiatiefnemers van Cargoguide zijn de broers Iwert, Jorre en Douwe Cobelens. Met ieder een geheel andere achtergrond kwamen zij uiteindelijk toch tot het gezamenlijk oprichten van hun bedrijf. Cobelens: ‘Jorre vond in zijn werk als luchtvrachtexpediteur dat er sprake was van dikwijls omslachtige werkmethodes en onnodig veel papieren rompslomp. Iwert kon vanuit zijn ICT-achtergrond en expertise wel een online service bouwen. Ikzelf kon vanuit mijn opleiding interaction design aan de Kunstacademie een zinvolle bijdrage leveren aan de bouw van onze vergelijkingssite. De ontwikkelingen voor dergelijke sites stonden destijds nog in de kinderschoenen dus het was redelijk pionieren. Toch bouwden we het in vrij korte tijd onze eerste versie en na een tijdje proefdraaien besloten we in 2003 richting Schiphol te gaan. Een belangrijke en succesvolle stap bleek achteraf!’

De wereld achter vrachttarieven
Droge kost is het real-time bijhouden en aanbieden van vrachttarieven aan de ene kant wel een beetje. ‘Voor een aantal van onze medewerkers geldt dat zij veel data-werk verrichten’, licht Cobelens toe. ‘Aan de andere kant zit er een enorme wereld achter. Dagelijks wordt er voor zo’n 16 miljard euro vracht  door de lucht vervoerd. Een immens bedrag waarbij het om zeer uiteenlopende handel gaat. Marktpartijen hebben daarbij vanzelfsprekend belang bij de beste prijs voor hun transport. Wij geven dat inzicht door vrachttarieven van alle luchtvaartmaatschappijen bij te houden en inmiddels hebben we daar ook vervoer via water (ocean freight) aan toegevoegd. In Nederland gebruikt inmiddels 95 procent van de markt ons platform, maar ook in Europa en daarbuiten zijn wij een belangrijke speler!’

Multiculturele smeltkroes
Niet onbelangrijk voor Cargoguide is de toonaangevende tweejaarlijkse Transport Logistic beurs in München. Cobelens: ‘Daar presenteren we ons vanzelfsprekend en de effecten daarvan zijn altijd goed merkbaar!’ Naast een kleine vaste kern betrekt Cargoguide zijn personeel uit een pool van, soms langdurig, werkzoekenden’, meldt Cobelens. ‘Vaak is bij hen taal een barrière bij het vinden van passend werk, terwijl het bij ons juist in hun voordeel strekt als ze een andere taal vloeiend spreken en goed beheersen vanwege ons internationale werkveld. Inmiddels hebben we in totaal zo’n 25 medewerkers van uiteenlopende nationaliteiten, van Pools tot Marokkaans. Dat zorgt voor een prettige chemie en dynamiek in de onderlinge samenwerking. We zijn daarover heel tevreden, maar zien de interactie met overige gebruikers binnen Vechtclub XL graag groeien.’

Werken vanuit Vechtclub XL
Cargoguide zit pas een half jaar in Vechtclub XL, maar al langer in Utrecht. Gestart werd vanuit bedrijfsverzamelgebouw Lumax in Ondiep. Cobelens: ‘Toen we daar uitgroeiden zijn we gaan rondkijken op zeer uiteenlopende locaties, zoals op Rotsoord maar tegelijk ook bij het World Trade Center in Papendorp. Ook Vechtclub XL in Merwede kwam toen in beeld waar we uiteindelijk in een nog ongebruikt deel van het gebouw een grote bedrijfsruimte geschikt vonden. Omdat we vallen onder zakelijke dienstverlening en niet onder de creatieve sector moest er wel even flink worden afgestemd over ons bedrijfsconcept en of dat passend was binnen de broedplaats die Vechtclub XL is. Daar zijn we uitgekomen waarna de benodigde verbouwing in gang kon worden gezet. Inmiddels zitten we hier prachtig en naar volle tevredenheid en is er zelfs voor de te verwachten groei voldoende ruimte beschikbaar.

Toekomstperspectieven
Het verder vervolmaken van de huidige formule, met recent dus ook tarieven voor ocean freight, en het uitbreiden naar een andere tijdszone staan voor Cargoguide bovenaan de lijst van toekomstperspectieven. ‘Wij zien, ondanks onze stevige positie in de markt, nog wel degelijk mogelijkheden voor groei’, stelt Cobelens overtuigd. ‘Dat kan prima vanuit onze huidige locatie, waarbij ook de ontwikkelingen binnen Vechtclub XL en het omliggende gebied Merwede interessante perspectieven biedt. Ook dat volgen we vanzelfsprekend met grote belangstelling. Zo zie ik in Merwede kansen voor het grote industriële pand langs de Kanaalweg 50, waar nu het gemeentelijke fietsendepot en i-did slow fashion zijn gevestigd. Niet zozeer voor Cargoguide, maar als evenementenlocatie bijvoorbeeld. Daar zou ik zelf nog wel een rol in willen spelen’, glimlacht Cobelens. Vooralsnog is de komst van Cargoguide als nieuwe gebruiker reden om trots te zijn, niet alleen voor Vechtclub XL en Merwede, maar ook voor de stad Utrecht!