Terug naar overzicht

Directeur eFocus

Ondernemers Merwede

vrijdag 25 september 2015

Hoe zien de mensen in Merwede hun omgeving? En hoe zien zij het gebied het liefst ontwikkelen voor hun werk en vrijetijdsbesteding? Ik onderzoek het in het kader van de gebiedsvisie die Meer Merwede maakt en spreek hiervoor verschillende mensen die in Merwede wonen, werken en/of sporten. 

Uitgelicht: Arnoud Martens, 43 jaar
Woont in: Park Haven (met gezin)

Arnoud Martens is algemeen directeur bij alle eFocus vestigingen: Utrecht, Amsterdam en Amersfoort. Zijn thuisbasis is Utrecht, hier brengt hij bijna drie kwart van zijn tijd door. Dicht bij huis, want hij hoeft maar een klein stukje langs het Merwedekanaal te fietsen om zijn werk te bereiken.

Over eFocus
‘eFocus is een dienstverlener die websites ontwikkelt en bedrijfsprocessen online beschikbaar maakt voor diverse opdrachtgevers. Een internetbureau. Hier werken marketeers, vormgevers en techneuten in multifunctionele teams aan projecten voor opdrachtgevers. eFocus is één van de grootste internetbureaus in Nederland. We werken veel voor grote opdrachtgevers zoals Heineken en Douwe Egberts. eFocus gaat goed, we groeien al een paar met circa 20% per jaar. Het is voor ons wel lastig om talentvolle werknemers te vinden. Onder andere om een groter bereik op de arbeidsmarkt te hebben zitten we op drie locaties in het land.’

De toekomst van het internetbureau
‘Over tien jaar zijn wij nog steeds bezig met het online maken van bedrijfsprocessen. Er zijn veel markten die hierin nog een weg te gaan hebben: verzekeraars, zorginstellingen, scholen en ook veel retailondernemingen maken op dit moment grote sprongen. Fysieke retailondernemers gaan over op online verkopen. Hoewel ook andersom online verkopers een fysieke locatie openen. Clicks and bricks heet dit concept. In Merwede is Cool Blue hier een goed voorbeeld van. Zij zijn een online onderneming en hebben nu ook fysieke locaties. Daarnaast wordt energie de komende jaren volledig gedigitaliseerd: Eneco biedt in de toekomst geen stroom meer aan, maar diensten om samen energie op te wekken en de opgewekte stroom lokaal te verdelen. Wij werken hierin samen met onze opdrachtgevers.’

Wat voor omgeving hebben uw werknemers nodig?
‘Zelf doen we er veel aan om een aangename omgeving voor onze werknemers te creëren. We hebben een kantine met gratis lunch, een bar voor brainstorms en een vrijdagmiddagborrel, mensen kunnen hun pakketjes laten bezorgen bij de receptie en zelfs hun boot of oldtimer stallen in onze garage. We willen ons talent immers behouden. Buiten het pand is een stedelijke omgeving nodig. Zo is het fijn als er een restaurantje of bar buiten de deur is. We zijn vaak met een groepje bij Harbourclub of De Branding te vinden. Het water in dit gebied voegt iets toe aan de kwaliteit, zeker met de roeiers en ook de Kanaalweg waar veel hardlopers en fietsers is fijn. Werknemers maken regelmatig een wandeling rondom ons pand in Utrecht.’

Wat is jouw ideale toekomstbeeld voor Merwede?
‘In de toekomst hoop ik dat hier meer een mix is van wonen en werken in combinatie met ontspanning: horeca en sporten. Over de Kanaalweg zouden dan eigenlijk geen auto’s meer moeten rijden. De kwaliteit van de openbare ruimte en architectuur is ook belangrijk, die is nu nog te laag. Het kan nieuwbouw zijn in combinatie met herontwikkelde industrie zoals de Pastoefabriek op Rotsoord of de Kauwgomballenfabriek in Amsterdam Oost. Maar wel met een goede afwerking.’