Terug naar overzicht

I-did: Slow fashion in Merwede

Ondernemers Merwede

vrijdag 25 september 2015

Aan de Kanaalweg 50 in Merwede krijgt mode een nieuwe dimensie! Als ‘slow fashion movement’ werkt i-did er aan het re-designen van afgeschreven modecollecties. Het bedrijf wil daarmee, samen met Nederlandse modehuizen, aan de consument laten zien dat de waarde van kleding blijvend is. In 2009 gestart als modelabel focust het bedrijf inmiddels op design en productie voor anderen. Oprichters Mireille Geijsen en Michiel Dekkers combineren ondernemerschap en visie op design met doorzettingsvermogen, idealisme en een rotsvaste overtuiging dat het anders kan en anders moet. Tijd voor een nadere kennismaking. 

Re-creatie
Maart 2013 lanceerde het modemerk Sissy Boy een exclusieve tassenlijn, vervaardigd uit haar eigen, niet verkochte voorraad. De tassen-collectie, ontworpen door fashion designers Janneke Hoeben en Pauline van Dongen samen met i-did, is een duidelijk voorbeeld van hoe vakmanschap, design en hergebruik kan leiden tot prachtige nieuwe producten waarin de waarde van grondstoffen behouden is gebleven. Het is één van de vele projecten die i-did, sinds februari 2013 gevestigd in Merwede, realiseerde. Met innovatief en creatief design, geproduceerd in een MVO Nederlands atelier en commercieel aantrekkelijke marges, komen oude items op deze manier terug in de nieuwe collecties van bekende labels.

Over i-did
‘i-did slow fashion startte in 2009 als modelabel met een eigen MVO-atelier en productiehuis in Utrecht’, licht Mireille Geijsen toe. ‘Vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt kregen bij ons een vakopleiding en een volwaardige baan. Eind 2012 besloten we het eigen label los te laten en in plaats daarvan te focussen op design en productie voor anderen. Daar ligt de kern en de kracht van i-did: vakmanschap koesteren, talent ontplooien, lokale, duurzame productie en waarde creëren door middel van design. Vanaf 2013 start iedere vier maanden een nieuwe groep vrouwen (en inmiddels ook mannen!) de opleiding van i-did. Daarmee bieden wij enerzijds vakkennis en ambacht, maar ook ‘leren werken’, oftewel empowerment van de cursisten zodat zij daarna zelfstandig aan de slag kunnen.’

Hoezo Merwede?
‘Voorheen gevestigd op Rotsoord zochten wij met de start van ons nieuwe business model ook een nieuwe locatie’ Aan het woord is Michiel Dekkers, directeur bij i-did. ‘Via de zoektermen bedrijfsruimte Utrecht kwam ik op Google uiteindelijk het bedrijfsverzamelgebouw Kanaalweg 50 tegen. Voor ons een bij uitstek geschikte locatie vanwege enerzijds het industriële karakter en anderzijds de mogelijkheid om op termijn eventueel uit te breiden. Overigens hebben wij ook nog naar ruimte bij Vechtclub XL gekeken vanwege de succesvolle formule daar. Onze eisen waren echter erg specifiek dus uiteindelijk was Kanaalweg 50 voor ons een betere optie. Voor ons was Titan hier gevestigd, een Utrechts project voor dagbesteding van moeilijk opvoedbare jongeren. Momenteel zijn onder andere ook het fietsendepot van de gemeente Utrecht en de Fietsersbond in dit gebouw gevestigd.’

Hoezo slow?
Geijsen licht toe waarom het bedrijf zich een ‘slow fashion movement’ noemt. ‘Om fashion voor iedereen makkelijk bereikbaar te maken is het dikwijls voor ongekend weinig geld te koop. Consumenten hebben geen idee hoe dit mogelijk is omdat zij geen zicht hebben op de ontstaansgeschiedenis van kledingstukken. Dat werkt snelle kledingconsumptie, fast fashion, in de hand. Kleding wordt zo steeds vaker als wegwerpartikel gezien, kwaliteit wordt niet meer herkend of gewaardeerd. Dit veroorzaakt, naast een enorme afvalberg, ook een ongelooflijke verspilling van kostbare energie, grondstoffen en mensenwerk.  Met het re-designen van afgeschreven collecties tot limited ‘slow fashion’ collecties willen wij samen met Nederlandse modehuizen laten zien dat de waarde van kleding blijvend is. De collecties worden door de labels zelf met een sterk ondersteunend marketingverhaal in de markt gezet.’

Aansprekende formule
Na de verhuizing in januari 2013 naar Merwede is het snel gegaan met het nieuwe business model, het re-designen van afgeschreven modecollecties van Nederlandse modehuizen. Inmiddels ontwerpt i-did voor onder andere Sissy Boy, Noppies, Garcia jeans, Van Puijenbroek Textiel, Ready to Fish en het Utrechtse modelabel CultureFabric. Door de combinatie van re-designing fashion met gebruik van duurzame materialen, handwerk, lokale productie en aandacht voor mensen, brengt i-did een aansprekend verhaal richting consument. De toekomstverwachtingen zijn dan ook bijzonder positief en met de mogelijkheid om op de bestaande locatie uit te breiden lijkt i-did een vaste waarde in Merwede. ‘Reden voor ons om ook het gebied beter te leren kennen’, stelt Dekkers. ‘Misschien moeten we op de eerstkomende bijeenkomst van Meer Merwede dus maar eens aanschuiven!’

i-did | Kanaalweg 50 | 3526 KM Utrecht | T 030 276 2688 | E info@i-did.nl